لیست کهکشان‌های کشف شده در عالم(2)

تصویر ۱۷: کهکشان چشم سیاه یا چشم شیطانی نام مستعار خود را از باند گرد و غبار جاذب نور گرفته که در مقابل مرکز روشن سیستم ستاره‌ای در این تصویر تلسکوپ فضایی هابل ظاهر می‌شود. تصور می‌شود M64 که به طور رسمی کهکشان چشم سیاه شناخته می‌شود، پس از برخورد با یک کهکشان دیگر در حدود یک میلیارد سال پیش این شکل و ظاهر را کسب کرده است.

کهکشان بوده

کهکشان بوده یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله 12 میلیون سال نوری از ما قرار گرفته و در صورت فلکی خرس بزرگ یا دب اکبر قرار دارد. این کهکشان توسط توسط «یوهان الرت بوده» (Johann Elert Bode) در 31 دسامبر سال 1774 کشف شد.

کهکشان چرخ گاری

کهکشان «چرخ گاری» (Cartwheel Galaxy) یک کهکشان عدسی و کهکشان حلقه‌ای مانند است که در فاصله 500 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی «مجسمه ساز» (Sculptor) قرار دارد. نام این کهکشان به دلیل شکل ظاهری آن انتخاب شده است.

کهکشان سیگار

کهکشان سیگار یک کهکشان ستاره‌ای است که تقریباً 12 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد.

کهکشان سیگارتصویر ۱۸: یک تصویر مادون قرمز از کهکشان M82 ملقب به کهکشان سیگار، صفحه مرکزی ساختار را به رنگ آبی و سفید با هاله‌ای از غبار دودی به رنگ قرمز نشان می‌دهد. این ابر قرمز متشکل از گرد و غبار هیدروکربن مشابه اگزوز اتومبیل است که توسط میلیون‌ها ستاره جوان کهکشان در فضا مشاهده می‌شود.

کهکشان دنباله دار

این کهکشان یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله 3٫2 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. این کهکشان در خوشه‌های کهکشانی Abell2667 قرار گرفته و تلسکوپ فضایی هابل پیدا شده است. این کهکشان در صورت فلکی مجسمه ساز قرار دارد.

کهکشان کیهانی فروسرخ ۷

کهکشان «کیهانی فروسرخ ۷» (Cosmos Redshift 7) به عنوان یک کهکشان ساطع کننده آلفا لیمن با انتقال سرخ شناخته می‌شود. همچنین صورت فلکی این کهکشان Sextans است.

کهکشان شیئ هوگ

کهکشان «شیئ هوگ» (Hoag’s Object) همانند اسمش یک کهکشان غیر‌معمولی از نوع معروف به کهکشان حلقه‌ای است. این کهکشان بعد از کاشف آن «آرتور هوگ» که در سال 1950 آن را کشف کرد انتخاب شد. آرتور هوگ این کهکشان را به عنوان یک سحابی سیاره‌ای یا یک کهکشان عجیب با هشت میلیارد ستاره کشف و معرفی کرد. صورت فلکی این کهکشان Serpens Caput است.

کهکشان ابر ماژلانی بزرگ

این کهکشان یک کهکشان ماهواره‌ای کهکشان راه شیری است و در صورت فلکی دورادو قرار دارد و نام دیگر آن منسا است.

ابرهای ماژلانی بزرگتصویر ۱۹: تصاویر باقی مانده از یک چرخش ستاره منفجر شده در کهکشان ابر بزرگ ماژلانی (LMC) از این تصویر تلسکوپ فضایی هابل. در فاصله حدود 180,000 سال نوری کهکشان LMC یا ابر ماژلانی بزرگ همسایه نسبتاً نزدیک راه شیری است. بدون تلسکوپ می‌توان این کهکشان را از نیمکره جنوبی زمین مشاهده کرد.

کهکشان ابر ماژلانی کوچک

کهکشان ابر ماژلانی کوچک یک کهکشان کوتوله در نزدیکی کهکشان راه شیری است. این کهکشان از نزدیکترین همسایگان بین کهکشانی راه شیری است و یکی از دورترین اجرامی است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. این کهکشان در صورت فلکی توکانا قرار دارد.

کهکشان شیئ مایال

کهکشان «شیئ مایال» (Mayall’s Object) نتیجه برخورد دو کهکشان است که در فاصله 500 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی دب اکبر واقع شده است. این کهکشان توسط ستاره شناس آمریکایی «نیکلاس یو مایال» (Nicholas U. Mayall) از رصدخانه لیک در 13 مارس 1940 و با استفاده از بازتابنده کراسلی کشف شد. این کهکشان نیز در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد.

 

کهکشان راه شیری

کهکشان راه شیری در اصل نوعی کهکشانی مارپیچی است که میلیاردها ستاره، سیاره و البته سیاه چاله را در خود جای داده است؛ خورشید به عنوان یک ستاره و تمام سیارات اطراف آن، از جمله سیاره‌ای که ما روی آن زندگی می‌کنیم، یعنی سیاره زمین، بخشی از کهکشان معروف راه شیری هستند. گالیله برای اولین بار در سال 1610 باند نوری ستاره‌های منفرد را با تلسکوپ خود مشاهده کرد. این کهکشان در صورت فلکی Sagittarius قرار دارد.

کهکشان چرخ سنجاقی

این کهکشان مارپیچی و به صورت روبه‌رو است و با فاصله 21 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. این کهکشان در صورت فلکی دب اکبر واقع شده است.

کهکشان سومبررو

«کهکشان سومبررو» (Sombrero Galaxy) یک کهکشان مارپیچی است که در «صورت فلکی دوشیزه» (Virgo Constellation) واقع شده است.

کهکشان آفتابگردان

کهکشان آفتابگردان یا گل آفتابگردان یک کهکشان مارپیچی در صورت فلکی شمالی نیزارهای وناتیک است. این کهکشان اولین بار توسط ستاره شناس فرانسوی «پیرمچین» (Pierre Méchain) کشف شد و سپس توسط همکار وی چارلز مسیه در 14 ژوئن 1779 تأیید شد.

کهکشان بچه‌قورباغه

کهکشان بچه‌قورباغه یک کهکشان مارپیچی بسته است که در فاصله 420 میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی شمالی دراکو واقع شده است.

کهکشان گرداب

کهکشان گرداب یک کهکشان مارپیچی با طرح بزرگ و در تعامل با هسته کهکشانی فعال Seyfert 2 واقع در صورت فلکی نیزارهای وناتیک است و اولین کهکشانی است که به عنوان یک کهکشان مارپیچی طبقه‌بندی شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: فضا-کهکشانها-کهکشان

تاريخ : سه شنبه 25 آذر 1399 | 11:17 | نویسنده : دینا جشانی نژاد |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.